Monday, March 30, 2009

Bersyukur dengan Nikmat Allah s.w.t


Ahlan wa sahlan wa marhaban bikum…
Alhamdulillahhi rabbil a’lamin, segala puji bagi Allah s.w.t Tuhan sekalian alam. Subhanallah walhamdulillah wa La Ilaha Illallah wAllahhu akbar! Begitu banyak nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada hambaNya yang serba lemah dan kekurangan. Tak terhitung segala nikmat yang telah diberikan olehNya kepada kita semua. Akal yang lebih hebat daripada mana2 komputer atau laptop. Mata yang tidak berhenti berkerdip. Jantung yang tidak berhenti berdegup dan sebagainya. Renung-renungkanlah segala nikmat yang telah dikurniakan. Kita perlu sentiasa bersyukur dan sentiasa mengingatiNya.


Nikmat yang ada, kita tak akan betul-betul menghargainya melainkan apabila kita telah kehilangannya. Jika kita sihat sepanjang masa dan tidak pernah ditimpa kesakitan, kita akan leka dengan nikmat tersebut. Jika ditarik nikmat tersebut baru kita akan merasai kehilangannya.
Begitu juga dengan ahli keluarga. Keluarga adalah suatu nikmat yang sangat berharga. Jika kita kehilangan ibu atau bapa atau saudara yang lain. Barulah kita akan menyesal kerana tidak menghargai mereka. Selalulah mendoakan ahli keluarga kita supaya diredhai oleh Allah s.w.t.


No comments:

Post a Comment